Kancelaria

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
Zamówienie z wolnej ręki jest trybem udzielania zamówień publicznych, który – jako jedyny – w całości wyłącza zasadę konkurencyjności. Zgodnie z art. 66 PZP polega on bowiem na tym, iż zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach przeprowadzonych tylko z jednym wykonawcą. Ze względu na przełamanie jednego z podstawowych założeń zamówień publicznych, przesłanki umożliwiające udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki zostały precyzyjnie określone, ponadto w orzecznictwie – zarówno krajowym jak i unijnym – podkreśla się, iż muszą być one traktowane ściśle, w żadnym razie nie rozszerzająco.
Okoliczności te wymienione zostały w art. 67 PZP. Są to:
a) z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze – w orzecznictwie podkreśla się, iż obiektywnymi przyczynami są tylko takie, które powodują, że ze względu na specyfikę zamówienia żaden innych wykonawca nie jest w stanie w ogóle wykonać danego zamówienia; przesłanka ta nie jest zatem zrealizowana w przypadku subiektywnego przekonania zamawiającego, że dany wykonawca najlepiej zrealizuje zamówienie (zob. KIO/KD 37/14), lub ze względu na doświadczenie wykonawcy lub umiejętności personelu (zob. KIO/KD 41/14);
b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów – również i w tym przypadku zasadniczą przesłanką jest to, czy ze względu na specyfikę zamówienia jakikolwiek inny wykonawca jest w stanie w ogóle zrealizować zamówienie; ze względu na obowiązek wąskiej wykładni przepisów dotyczących udzielania zamówienia z wolnej ręki, przesłanka ta jest zrealizowana wyłącznie, gdy prawo przysługuje wykonawcy z mocy przepisów; przesłanka ta nie ma zatem zastosowania w przypadku, gdy prawo zostało nabyte w innej drodze, np. za pośrednictwem umowy licencyjnej;
c) w przypadku udzielania zamówienia w zakresie twórczej lub artystycznej – ratio legis wprowadzenia tej okoliczności wynika ze specyficznego, indywidualnego charakteru tego rodzaju działalności;
a) nie wpłynęła żadna oferta/żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo
b) wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2, tj. ze względu na ich niezgodność przedmiotem zamówienia;
a) wartość zamówień dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia głównego,
b) zamówienia dodatkowe są konieczne dla realizacji zamówienia głównego,
c) konieczność realizacji zamówień dodatkowych wynika z okoliczności niemożliwych wcześniej do przewidzenia,
d) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego;
a) niekompatybilność techniczną lub
b) nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze
Realizacja którejkolwiek z powyższych przesłanek umożliwia zastosowanie trybu zamówień z wolnej ręki, przy czym pamiętać należy o zasadniczych regułach, wspólnych dla wszystkich przypadków wyłączenia konkurencyjności w PZP:
Egzemplifikacją drugiego z obowiązków jest treść art. 67 ust. 2. W przypadku, gdy wartość zamówienia przekracza próg unijny ustalony dla usług lub dostaw zamawiający jest zobowiązany w szczególnie krótkim terminie 3 dni od wszczęcia postępowania przekazać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej zawiadomienie o wszczęciu postępowania z uzasadnieniem faktycznym i prawnym udzielenia zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki. Wyłączenie tego obowiązku zawarte w art. 67 ust. 3 dotyczy jedynie bardzo wąskiego katalogu zamówień związanych z dostawami wody, gazu, energii oraz z przesyłem lub dystrybucją energii, ciepła lub paliw.
W przypadku zamówień nieprzekraczających progu unijnego zamawiającemu pozostawiono wolny wybór odnośnie zamieszczenia ogłoszenia o wszczęciu postępowania. Należy przy tym pamiętać o stosunkowo częstych kontrolach w przypadku udzielania zamówień w tym trybie.
Ze względu na wyłączenie konkurencyjności, procedury związane z udzieleniem zamówienia są maksymalnie uproszczone. Wraz z zaproszeniem do negocjacji zamawiający zobowiązany jest do przekazania wykonawcy informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, w tym istotne dla stron postanowienia (które później znajdą się w umowie), a także ogólne warunki umowy lub wzór umowy. Wykonawca natomiast zobowiązany jest jedynie do złożenia – najpóźniej w chwili zawarcia umowy – oświadczenia o spełnianiu warunków oraz, jeżeli wartość zamówienia przekracza progi unijne, potwierdzających oświadczenie dokumentów.